Fejleszthető területek

A figyelem, a koncentráció, az emlékezet erősítése – komplex kognitív terápia

Ha a gyermek nem képes arra, hogy egy-egy szót, szótagot kihalljon szólistából vagy ismert szövegből, nem tudja megtalálni az elrejtett formákat, a gyakran ismétlődő jeleket, ha a látás vezérelte mozgásokban, rajzos feladatokban feltűnően sok hibát ejt, elemi vonalvezetése iránytartás nélküli, a vizuális, valamint az érzékszervek együttes szervező, rendszerező emlékezeti részpróbáiban mechanikusan rakosgat, figyelme, feladatmegértése, együttműködése hullámzó, akkor erre a fejlesztő folyamatra a szülő és a szakember együttműködésével igen nagy szükséges van.

A fejlesztés a sindelari koncepció szerint történik, amikor a gyakorlást a “gyökereknél” kezdjük, azon a szinten, ahol a kognitív képesség még megfelelően működik. Akkor is innen indul a foglalkozás, ha ez a szint a gyermek életkorához képest igen alacsony. Ennek a szintnek a felmérése az első találkozások alkalmával megtörténik.
A foglalkozások a szülő aktív együttműködésével naponta max. 10 percet vesznek igénybe, A minimum hat-nyolc hónapot igénybe vevő kognitív terápia egyik fontos elve a folyamatosság. A fejlesztés az ismeretszerzés legfontosabb területeire terjed ki.
Ezek:

  • Figyelem
  • Észlelés
  • Intermodális kódolás (észlelési területek összekapcsolása)
  • Emlékezet
  • Szerialitás (sorrendiség)
  • Téri tájékozódás.

 

A mozgásfejlődés

A mozgásfejlődés és vele együtt az idegrendszer fejlődése szigorú hierarchia szerint valósul meg. Ha ebbe a hierarchikus fejlődésbe hiba csúszik, a központi idegrendszer valamely területe nem fejlődik megfelelően, maga után vonja a ráépülő összes terület, így a nagyagykérgen keresztül a gondolkodási folyamatok problémáit is.

Csecsemőknél az ősibb kialakulású területek fejlődésével egyre újabb és újabb mozgásformák jelennek meg. A mozgás a világgal való kapcsolatfelvétel első formája a baba számára.

Kisgyermekkorban erre épülnek rá az emberre jellemző kommunikációs formák: a beszéd, majd később az olvasás és írás. Ha kimaradnak egyes lépések, esetleg nincs elegendő idő, tér vagy lehetőség a gyakorlásra, akkor hibák csúszhatnak a fejlődésébe. Az idegrendszer egyes területei alulszervezetté válnak, amelynek következményei legtöbbször az iskolában jelennek meg tanulási nehézség formájában. Kézenfekvő, hogy ebben az esetben, a fejlesztésben is kulcsfontosságú szerepe lesz majd bizonyos mozgásformák gyakoroltatásának.

Mozgásos játékok, mesék, dalok segítik az élményt szerző gyakorlatokat, amelyeket a mozgásterápia számos kelléke egészít ki az egyensúly fejlesztő eszközöktől az egyszerű ugróiskoláig.

A mozgásfejlesztés során nagy hangsúlyt kap a testvázlat, testtudat kiépítése, valamint a különböző játékos tevékenységekben a térbeli tájékozódás biztonságának kialakítása.

 

Dyslexia prevenció, írás-olvasás-számolás nehézségeinek korrekciója

A dyslexia kialakulásának okairól keveset tudunk, de abban minden szakember egyetért, hogy nagyon fontos a fejlesztést minél előbb elkezdeni, mert a rossz olvasási technikák az idő múlásával egyre jobban bevésődnek, egyre inkább rögzülnek, így egyre nehezebbé válik a javítása.

A dyslexiások sok esetben kreatívabbak, nem szavakban hanem képekben gondolkodnak, könnyebben felismerik a problémák összefüggéseit. Ha a dyslexia jó hatásait sikerül megtartani, a rosszakat pedig javítani, akkor a gyermek kiemelkedően tehetségessé válhat.
Feltűnő, hogy az írás-olvasás nehézségeinek korrekciója mennyire a korábbi területek együttes fejlesztésének alapjaira épül. Így:

– az analízis-szintézis képessége,
– a betűismeret,
– az olvasási készség,
– az emlékezet,
– a szerialitás (sorrendiség),
– a szövegértés,
– a tájékozódás területeit célozza meg.

A dyscalculia – a számolás képességének zavara, vagy gyenge volta nem magyarázható szellemi fogyatékossággal, vagy a nem megfelelő oktatással. Legalább olyan gyakori a gyermekek körében, mint az írás- vagy olvasászavar. Kulturális okokból bocsánatosabb bűnnek tartjuk azt, ha egy gyereknek nehézségei vannak a matematikával, mintha nehezen olvas, vagy csúnyán, rossz helyesírással ír.

A zavar vonatkozik alapvető feladatokra (összeadás, kivonás, szorzás, osztás), valamint érintheti az absztraktabb folyamatokat is.

  • Előfordulhat, hogy maga a mechanikus számolás okoz nehézséget, nem alakul ki a szám- és mennyiségfogalom. Ettől függetlenül a matematikai logika jól működhet.
  • lehet, hogy éppen ellenkezőleg, a mechanikus számolás nem okoz gondot, de a matematikai logika nem működik. Ilyenkor a gyerek ki tudja számolni a felírt példákat, de nem tud megoldani egy szöveges feladatot, megoldási tervet készíteni, vagy egy egyenletet felállítani
  • a harmadik forma, amikor a gyermek nem képes sorba rendezni az információkat, a matematikai műveleteket.

Ha egy gyerek fordítva írja le a számokat, az nem dyscalculia, sokkal inkább dyslexiára utaló tünet. Természetesen a dyscalculia három típusa bármilyen kombinációban előfordulhat. Akár a három típus egyszerre is, amely teljes számolásképtelenséghez vezethet.

A tanulási zavarok mint a dyslexia, dysgraphia és dyscalculia nem fertőző betegségek, amit a gyerekek elkaphatnak egymástól. Igazából csak tünetek, amelyek sokféle okra vezethetők vissza. Terápiájukban fontos, hogy megtaláljuk a kiváltó okot és az ennek megfelelő területeket fejlesszük, különben nem várhatunk tartós javulást az iskolai teljesítményben.

A korrekciós folyamat itt sem nélkülözi a szülő tudatos együttműködését, a gyermeki személyiséget és a fejlesztő folyamatot megerősítő otthoni foglalkozást. Természetesen a korábbi negatív tapasztalatok elkerülése érdekében itt is a játékos megoldások vezetnek eredményre, hiszen a zavarok leküzdésének egyik módja a kialakult stresszhelyzetek oldása a gyermekben és a szülőkben egyaránt.

Kérdés merült fel Önben? Kérdezzen!

Tartalom: Gyermekbolygó Családi Bölcsőde és Magánóvoda | Tárhely: ATW | Motor: WordPress | Sablon: Netstilus | Kinézet: K@tilla | Statisztika: MonsterInsights Analytics| Spamvédelem: AKISMET + reCAPTCHA

Felhívjuk a figyelmét, hogy az oldal „cookie”-kat (sütiket) használ és statisztikai adatokat gyűjt a legjobb felhasználói élmény biztosítása érdekében. Fontos tudni, hogy ezek az adatok névtelenek. Weboldalunk használatával Ön beleegyeik a cookie-k használatába. Ha mégsem szeretné ezt elfogadni, akkor az internetböngésző beállításainak megváltoztatásával a sütik küldése letiltható!


Az oldal használatával elfogadja az adatkezelési tájékoztatónkat. Az oldalt a Google ReCAPTCHA szolgáltatása védi, így a Google adatkezelési tájékoztatója és felhasználási feltételei is irányadóak.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply as well as our data privacy policy.

2000 - 2022 © Gyermekbolygó GyermekFejlesztő Központ

Call Now Button