Iskola kezdésre valóban iskolaérett lesz-e a gyermeke?
Szeretné, ha fejlett képességekkel és erős alapokkal kezdené az első osztályt?
Rendszeres játékos fejlesztés mellett
- gyermeke iskolaéretten és felkészülten kezdheti az első osztályt
- könnyebben tanulhat meg írni és olvasni
- zökkenőmentesebb lehet az iskolakezdés és a tanulás
- nagyobb a valószínűsége, hogy olyan jó jegyeket szerez, amilyeneket a képességei szerint elvárhatók tőle
- elkerülheti a kudarcokat, szeretni fogja az iskolát
Döbbenetes tény, hogy a gyerekek egy része normál intelligenciaszint (átlagos vagy annál jobb képességek) mellett is tanulási nehézségekkel küszködik. Gyötrelmes számukra az írás és olvasástanulás. Mire kiderül a baj, rendszerint már túl késő. Marad az évekig tartó korrepetálás, csekélyke eredményekkel. A szülő számára pedig a tehetetlen düh és a csendes szégyenkezés. A tanulást meghatározó képességek az óvodás korban, ezen belül az 4-7 éves kor között fejlődnek a legintenzívebben a fejlesztéseknek is ekkor kellene történnie, mivel ebben az időszakban van a legnagyobb eredménye.
Az óvodáskorban elkezdett rendszeres iskola előkészítő foglalkozásokkal elkerülhetők a tanulási zavarok amik ma Magyrországon -statisztikák alapján- minden ötödik gyermek életét megkeserítik!
Az iskolaérettség kritériumai
1. Biológiai, fizikai, testi alkalmasság
- Megfelelő testi fejlettség: a gyermek magassága minimum 110-120 cm, súlya a 18-20 kg. Ettől persze lehetnek eltérések, hiszen a szülők testméretei is befolyásolják gyermek alkatát, ám ha a gyermek jóval az átlag alatt marad, akkor fáradékonyabb lehet.
- alakváltozás – a gyermek alakja megnyúlik, eltűnik a kisgyerekes pocak
- elindult a fogváltás – az első tejfogak kihullnak, megjelennek a maradandó fogak, ami az idegrendszer érettségére és a megfelelő csontosodásra utal
- megfelelő fizikai erőnlét és egészségi állapot – ami az iskolatáska cipelése, és az egy helyben ülés miatt fontos
- látás, hallás megfelelően fejtett (esetleg korrigált)
- kézdominancia – jobb, illetve balkezesség – felismerhető
- a gyermek mozgása összehangolt – lábujjhegyen-, sarkon járás, egy lábon ugrálás, indiánszökdelés megy neki
- a gyermek finom mozgása összerendezett – képes a váll, a csukló és az ujjak független mozgatására, ügyesen fogja a ceruzát, tud cipőt kötni
2. Pszichés alkalmasság
- A gyermek várja az iskolát, készül rá, ez a játékaiban is megjelenik
- érzelmileg kiegyensúlyozott, van önuralma
- alkalmazkodik a szabályokhoz, képes elfogadni a felnőttek, a tanító irányítását, együttműködik a többiekkel
- a rábízott feladatokat el tudja végezni, nem hagyja félbe
- Kialakult a feladattudata. Elfogadja, hogy bizonyos dolgokat akkor is el kell végeznie, ha nincs hozzá kedve, ha fáradt vagy szívesebben játszana. Nem akar mindent azonnal, képes szükségleteit késleltetni, várni.
- képes megfelelő kapcsolatot kialakítani a felnőttekkel és a gyerekekkel. Igényli a közösséget, oda beilleszkedik, betartja annak szabályait.
- kudarctűrő képesség – nem veszíti el a kedvét, ha valami nem sikerül elsőre, ha ki kell javítania. Nem esik kétségbe, ha nem az övé a legszebb, a legjobb rajz elkészítés vagy feladatelvégzés.
3. Értelmi képességek:
- Tartós figyelem – 15-20 percig leköthető a gyermek figyelme rajzolással, feladatlap kitöltéssel, színezéssel
- Megfelelő emlékezet – versek, rövidebb meséket meg tud jegyezni és el tud mondani
- Gondolkodása elvontabb, logikusabb – felismeri a rész-egész viszonyát, képes a lényeg kiemelésére, az összefüggések meglátására.
- Az 1-10 számok között eligazodik, pontosan használja a több-kevesebb, kisebb-nagyobb fogalmát
- Megfelelő beszédkészséggel rendelkezik – tiszta és érthető a hangképzés, gazdag szókinccsel és a nyelvtani szabályoknak megfelelően fejezi ki magát
- Ismeri a saját testét, tisztában van a testrészek nevével és helyével
- Jól tájékozódik térben és síkban. Nem okoz gondot a fent-lent, balra jobbra, előtt, mögött irány beazonosítása
- Képes a sorminta folyatására, soralkotásra
- Széleskörű ismeretekkel bír az őt körülvevő világról. Ismeri személyes adatait, családtagjai nevét, lakhelyét.